enmorsatill.blogg.se

Föräldraledig i Stockholm - vad funkar och vad funkar inte?

Bubblan

Kategori: Allmänt

 
Nu har den här "mamma"-bloggen inte uppdaterats på två veckor.
Någonting har uppenbarligen hänt.
Och ja. 06.44 den 2:a april föddes vår lilla Selma! Den underbaraste lilla varelse som världen skådat :)
Fast det blev en jobbig förlossning. Inte för att jag har något att jämföra med. Men efter 24 timmars värkarbete fick det hela avslutas med ett kejsarsnitt.
Jag ska inte gå in på detalj. Men till er som tycker att kejsarsnitt är en smidigare eller kanske mindre plågsamt sätt att föda barn på vill jag bara säga att det är VÄLDIGT OLIKA.
Under själva snittet kändes visserligen inte mycket mer än att man var varse om hur de "grävde" i magen. Det var först på uppvaket när bedövningen började släppa som smärtorna från helvetet kom krypandes. Det där med att livmordern ska dra ihop sig samtidigt som snittet ska läka innebär ungefär att man inte kan röra sig på minst ett dygn. Jag fick visserligen morfin och annan smärtlindning (vet inte vad jag hade gjort utan den...) men frustrationen och smärtan att inte kunna stå eller gå, än mindre bära sitt nyfödda barn, var hemsk. 
Jag vill poängtera att detta var min upplevelse. Flera andra - speciellt de som hade planerade snitt - upplevde inte alls samma obehag.
 
Men nu så. Två veckor senare och med en fantastisk liten dotter hemma känns förlossningen och värkarna mycket avlägsna. Dagarna bara springer iväg och ja, man har haft mycket lite tid till att göra annat än att amma och få lilltjejen att sova.
 
I början gjorde det fruktansvärt ont att amma. Bröstvårtorna blev såriga och jag testade att använda amnningsnappar som skydd. Det funkade bättre (gjorde mindre ont) men var ganska krångliga att använda. Efter varje amning var de tvugna att sterliseras och när jag väl fått dem att fästa vid bröstet fäktade Selma såklart bort dem samtidigt som hon blev allt mer frustrerad över att inte få sin mat tillräckligt fort.
Men snart läkte vårtorna och jag gjorde nya försök att amma utan skydd. Det gick bättre och bättre och nu gör det inte i närheten så ont som i början.
 
Saker att göra (jag gör) när man ammar:
1. Följa tv-serier på Netflix (just nu: Dexter och Californication)
2. Lyssna på radio
3. Ta igen missade svt-pärlor på play
4. Lyssna på podcasts (just nu: Filip och Fredrik, Alex och Sigge)
5. Kolla fejjan och Instagram ex antal ggr.
6. Spela wordfeud.
 
Saker att göra mellan amningarna när Selma sover:
1. Tvätta, tvätta, tvätta. (Åh vad jag är tacksam att vi numera har tvättmaskin i lägenheten).
2. Äta.
3. Sova
 
Nu låter det som att jag nästa bara ammar om dagarna. Och även om det nästan är sant så har vi trots allt också hunnit med några små promenader i nya vagnen. Det har gått finfint. Kanske mycket på grund av att Selma sovit som en stock :)
Har inte vågat mig in i någon butik eller liknande än. Man vill ju inte utsätta den unga damen för några virus i onödan.
 
Så. Det var allt för denna gång.
Nu ska allt mitt uppdaterande bli lite mer frekvent.
 
/Alexandra

Kommentarer

  • hanna säger:

    Vad fin hon är och kul att se henne med öppna ögon! Önskar jag också hann lite tvserier.. men det är bara att glömma med min lilla livade dam! Ses snart. Kram!

    2013-04-16 | 20:36:22

Kommentera inlägget här: