enmorsatill.blogg.se

Föräldraledig i Stockholm - vad funkar och vad funkar inte?

Att reda bo

Kategori: Allmänt

I dag är det BF-dagen (för er som inte har hängt på familjeliv.se, där denna förkortning används ideligen, kan jag berätta att det står för "Beräknad Förlossning").
Men nej. "Mini" gör inga anspråk på att vilja komma ur sin livmoder. Inte mer än de vanliga knuffarna i sidled och påtryckningarna neråt urinblåsan...Hittar ingen bra statistik på någon genomsnittlig "övergångstid" men man har ju hört att förstförderskor brukar få vänta i minst en vecka i alla fall. Hur mycket över tiden man går kan också vara genetiskt (har dock ingen källa på detta). I mitt fall gick min mamma över 10 dagar med min storebror och Anders mamma gick över nästa två veckor. Detta borde i sådanna fall betyda att jag också måste vänta i MINST en vecka till. Puh!
 
"Nu går du in i en period när många gravida reder sitt bo", förklarade barnmorskan för mig när jag gick på föräldraledighet för snart tre veckor sedan. Detta med att "reda bo" kan innebära olika saker. Till exempel att man helt plötsligt vill renovera om lägenheten, kanske måla om eller byt ut alla möbler. Det är en slags föreberedelse-fas för att något nytt ska hända i ens liv och att man då också vill förnya i sitt hem.
 
Bullshit eller ej. I mitt fall har denna fas tagit sig uttryck i att jag bakar och lagar mat mer flitigt än någonsin. Detta innebär i mitt fall att gå från närmast obefintlig matlagning till en kanske lite mer normal nivå.
För mig var det i alla fall stort när jag i går för första gången i mitt liv genomförde ett långkok. Och det var ett ganska avancerat sådant vill jag nog påstå. Chili, vitlök, soja, spiskummin, kanel, torkade aprikoser, granatäpple och rostad mandel var några av alla ingridienser i denna marockanska gryta.
 
Tada! Här är bildbeviset:
 
 

Kommentarer

  • Mamma Tish säger:

    Åh så spännande med en liten! Min bf dag kändes såå lång. Är ju den dagen man gått och väntat på och räknat ner till. Trodde verkligen hon skulle komma på dagen. Men nae, fyra dagar till behövde hon på sig i min mage! ;)

    Spännande med storkok! Skulle kanske prova det!
    Lycka till när det väl är dags för bebis!

    2013-03-25 | 10:01:49
    Bloggadress: http://betterpink.wordpress.com

Kommentera inlägget här: